söndag 18 maj 2008

Förvärkar

Göra, göra, göra. Bit för bit beta av alla praktiska detaljer. Hur gör man det och ändå bevarar en skapande kreativitet? Min stresskänsla av att varje sekund tickar mig närmare deadline paralyserar mitt ordflöde. Har svårt att skriva ur mitt inre i mitt arbete. Jag kan inte skriva ur mitt inre just nu....

Jag vill hitta ett skapande flöde i arbetet med det praktiska. Inte bara mekaniskt beta av sak för sak. Jag vill leva mig igenom även det som är svårt. Inte få det undanstökat snabbt och effektivt. Hur hittar jag det med en deadline som tornar upp sig framför mig?

Inatt vaknade jag igen av att hjärnan arbetade på projektet. Då fick jag en känsla av att vara på väg mot en förlossning. Att jag befann mig i förvärkarna. På väg. På väg mot en trång och svår passage. Med något nytt på andra sidan.

Det kanske är så att jag bara måste vara i det praktiska och svåra. Att jag romantiserar och illusionerar när jag vill hitta skapande och flöde i det. Att det materiella är materiellt och ska behandlas därefter.

....nej, jag vill inte tro det....då vill jag hitta ett sätt att förvandla, transformera tanken och tingen till att flöda......eller slösar jag kraft och energi på något omöjligt då?....är det barnet i mig som vägrar växa upp?.....

Känner mig vilsen idag.... vilket kan vara ett gott tecken för det betyder att jag vågat mig in på otrampade stigar... men det kan också vara ett dåligt tecken om jag tappat kontakten med mitt inre..

Som sagt, känner mig vilsen idag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min spontana reaktion på ditt inlägg är att du tänker för mycket. Prova att bara göra och känna ett tag... Kanske nåt riktigt fysiskt som ett work-out, dans eller joggingpass. Kreativiteten jobbar bäst när du låter den vara ifred - det är som att baka bröd - först i med ingredienserna (information) sen måste det jäsa i lugn och ro. Skyndar du på jäsningen blir brödet platt. När det är klart "ringer" klockan, eller hur?! Simma Lugnt :)

Anne sa...

Ha, ha, ha...dags för lite jäsning alltså.. :)